Kategoria: Projektowanie graficzne

Kolor w reklamie

13 czerwca 2016

Kolor od zawsze był ważny, jednak w dzisiejszych czasach jego rola znacznie wzrosła. Jako najsilniejszy bodziec wzrokowy chętnie wykorzystywany jest w sztuce, branży reklamowej, a nawet medycynie niekonwencjonalnej, praktykującej terapię kolorami.

W reklamie kolor jest jednym z najistotniejszych elementów wpływających na rozpoznawalność marki. W dużej mierze to właśnie on skłania konsumenta do kupna danego produktu lub skorzystania z danej usługi. Kolor jest najskuteczniejszym sposobem na przyciągnięcie jego uwagi i wywołania w nim odpowiednich skojarzeń. Dzięki barwie niemożliwe staje się możliwe – potrafimy zobaczyć smak i zapach reklamowanych produktów.

Gama barw jest szeroka, jednak w reklamie kolorem wiodącym jest kolor czerwony. Czerwień jest barwą silnie emocjonalną i jednocześnie najlepiej widoczną. Powszechnie kojarzymy ją z miłością, pożądaniem, ale też energią i siłą. Idealnie sprawdza się jako wyróżnik haseł reklamowych tj. PROMOCJA, WYPRZEDAŻ, OKAZJA. Kolor czerwony występuje niemal w każdej branży chcącej zwrócić uwagę klienta i skłonić go do szybkiego działania.

kolor01

Kolorem mającym działanie przeciwne do czerwieni, jest kolor niebieski. Charakteryzuje się jedną z najkrótszych długości fal, dlatego nie zachęca ani do działania ani do jedzenia. Utożsamiany go z harmonią, stabilizacją, mądrością, niebem. Dobrze sprawdza się w reklamach środków czyszczących, gum do żucia, past do zębów, wód mineralnych. Często występuje również w identyfikacjach wyższych uczelni, kampaniach politycznych czy branżach nowych technologii.

kolor03

Kolor zielony utożsamiany ze spokojem, świeżością, naturą i bezpieczeństwem powszechnie występuje w prezentacji firm z branży ogrodniczej, ekologicznej, medycznej, a także ze względu na konotacje z pieniędzmi w instytucjach finansowych, zwłaszcza bankach.

kolor04

Kolor żółty kojarzony jest z radością, optymizmem, energią, kreatywnym myśleniem. Jako symbol słońca idealnie wpisuje się w charakter biur turystycznych. Chętnie wykorzystywany jest też w produktach dziecięcych. Zdecydowanie źle sprawdzi się w kreowaniu wizerunku towarów luksusowych.

kolor02

Kolory są widoczne wszędzie, oddziałują na psychikę, dlatego tak chętnie wykorzystywane są w reklamie i marketingu. Barwa znacząco wpływa na kształtowanie percepcji konsumenta, wywołuje określone nastroje i emocje. Zastosowanie właściwego koloru może wzmocnić siłę przekazu reklamy, jego zły dobór znacznie ją osłabić, dlatego przed przystąpieniem do projektowania warto zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych barw. Należy pamiętać, że kolor silnie wpływa na kreowanie wizerunku i budowanie marki. Jego trafny dobór może przyczynić się do sukcesu niejednej firmy.

Autor: SJ